אנקדוטות: חמישה קצרים לכבוד 25 שנה לסיינפלד

 

 ובינתיים ביקום מקביל, כפי שנהוג לומר, חוגגים 25 שנה לסדרה סיינפלד, שכידוע תרמה לשפה האנגלית מונחים וצירופי לשון מוצלחים במיוחד, שרבים מהם הפכו לחלק אינטגרלי מהשפה. בחרתי חמישה.

המונח האהוב עליי הוא regift ו-regifter – שקוף, ישיר ולא מתחכם. זה מנהג גאוני, שכמה מהסיפורים המביכים שהוא אחראי להם הגיעו למעמד של מיתוסים. העברת מתנה למישהו אחר היא שיטה עתיקת יומין מלפני עידן ה"פתק החלפה". הסבתות שלנו נהגו לעשות את זה. בין השלדים בארון, היה להן מדף מיוחד גם לכל המתנות שהן קיבלו (וממש לא היו צריכות) ותכננו לתת למישהו אחר בבוא היום.

 

Spongeworthy של איליין הוא הגרסה המוצלחת והחיננית בהרבה לשווה זיון. איליין אוספת בפניקה את כל הספוגיות שנותרו בבתי המרקחת של מנהטן משנודע לה על הפסקת ייצורן. באופן טבעי, כל ספוגית היא בבחינת מוצר יקר ערך ולכן אין להקל ראש בבזבוז ספוגית. כל גבר פוטנציאלי צריך לעבור את מבחן הספוגית.

 

איך אפשר בלי Yada, Yada, Yada? לא הומצא בסיינפלד, אבל תפס כמו אש בשדה קוצים מאז הסדרה. משמש כמעין גרסה משופרת ל"וכו' וכו'" או "בלה, בלה, בלה". יאדה, יאדה, יאדה הוא הדרך לקצר סיפור ארוך ומרובה פרטים או להעלים פרטים חשובים מסיפור עסיסי.

 

Not that there's anything wrong with thatג'רי וג'ורג מזוהים בטעות כזוג ומנסים להבהיר שהם לא הומואים, לא שיש לי משהו נגד הומואים / לא שמשהו לא בסדר בזה. הפרק זכה בפרס מטעם GLAAD – ארגון לזכויות הומוסקסואלים ולסביות.

I prefer not to run – אני מעדיף שלא לרוץ / להתחרות / להתמודד – הגרסה הסיינפלדית לאמירה האיקונית של בארטלבי הלבלר,
גיבורו של הרמן מלוויל – I would prefer not to. ג'רי סיינפלד נמנע מתחרות ריצה חוזרת עם יריב ותיק מימי התיכון.

 


לקריאה נוספת:
ה"רולינג סטון" – 15 מונחים מסיינפלד, כאן

ה"ניו יורק פוסט" – 25 התרומות המוצלחות ביותר של סיינפלד לשפה האנגלית, כאן

מילון סיינפלד, כאן

ה"גרדיאן" – בוחן פתע: זהו את השורות הגדולות של סיינפלד, כאן

 

6 מחשבות על “אנקדוטות: חמישה קצרים לכבוד 25 שנה לסיינפלד

כתיבת תגובה