גילה לנו את אמריקה?

בהמשך לרשומה הקודמת, על מילות השנה לשנת 2014, גם האגודה האמריקאית לשפה
(American Dialect Society) – הארגון שהתחיל בכלל את המסורת – פרסמה בינואר את הבחירות שלה.

 

החידוש העיקרי השנה היה הוספת קטגוריה חדשה לגמרי – קטגוריית ההשטאג (hashtag). המילה השטאג, אגב, הייתה מילת השנה של האגודה לשנת 2012. ההצעה של האקדמיה ללשון העברית משנת 2016 למילה זו היא תג הקבצה.

אז ההשטאג שנבחר לשנת 2014 הוא blacklivesmatter#, מחאה על שחורים שנהרגו מידי המשטרה בארצות הברית – ובעיקר מייקל בראון בפרגוסון, מיזורי ואריק גרנר בסטייטן איילנד, ועוד רבות ורבים אחרים, למרבה הזוועה – ועל אי-הרשעתם של השוטרים האחראים. 226 מחברי האגודה הצביעו בעד הביטוי, ובן זימר, בלשן נודע ובעל טור על שפה ב"וול סטריט ז'ורנל", הסביר שהביטוי מדגים את יכולתו של ההשטאג לבטא בתמצות מסר חברתי נוקב.

 

Black-Lives-Matter-01


הביטוי שהגיע למקום השני בקטגוריה הזאת הוא icantbreathe#, המילים האחרונות של אריק גרנר, שמת עקב אחיזת חנק של שוטר.

בקטגוריה "היצירתית ביותר" הצביעו רוב חברי האגודה האמריקאית למילה columbusing
(או Columbusing).

המילה "קולומבוסינג", על שם כריסטופר קולומבוס כמובן, מזכירה טיפה את מה שקרה למילה פלוטו (ראו רשומה קודמת) – שם עצם שהפך לפועַל וקיבל משמעות שלילית (במקרה של פלוטו, המשמעות החדשה היא להדיח – גורלו העגום משהו של כוכב הלכת לשעבר…)

אז כמו שקולומבוס נחשב למגלה אמריקה אף שלא גילה אותה, המילה columbusing משמשת כדי לתאר מצבים של ניכוס חברתי, בעיקר כשאדם לבן טוען שגילה משהו שתרבויות אחרות ותרבויות מיעוטים יודעות / גילו כבר מזמן.
או כמו שמסבירים פה החברה מ"קולג' הומור":


האתר The Toast מפרסם כתבה משעשעת בשם ?What Will White People Columbus Next
ובו מביאה ז'ן הו, הכותבת, תחזית לדברים הבאים שהתרבות הלבנה עומדת לנכס לעצמה, למשל: את ראש השנה הסינית, להקות מריאצ'י וחתונות בסגנון הודי.

mariachi
Gerardo Gonzalez

עוד מילים שמדגימות את המגמה הלשונית המבורכת שבאה לידי ביטוי השנה הן misogynoir: מיזוגיניה כלפי נשים שחורות (מקום שלישי בקטגוריית המילים היצירתיות ל-2014) ו-manspreading – תופעה כל כך מדוברת עד שיש היום אתרים שלמים שמוקדשים רק לתמונות של גברים שיושבים בפישוק רחב מדי באוטובוס או ברכבת התחתית וקמפיינים תוססים, למשל במטרו של ניו יורק, שקוראים "לעצור את הפישוק המתפשט".

21MANSPREADING4web-articleLarge